Z badań AC Nielsen wynika, że 40 proc. Polaków robi zakupy w sklepach osiedlowych, a blisko 40 proc. odwiedza je codziennie. Cenimy małe sklepy za lokalizację, przyjazną atmosferę i dogodne godziny otwarcia. Mimo to ich liczba wciąż się zmniejsza. Skąd biorą się problemy małych sklepów? Czy znikają z rynku, ponieważ duże sieci handlowe mają lepsze ceny? Na te pytania próbują odpowiedzieć eksperci Carrefour podczas cyklu paneli dyskusyjnych, które organizowane są w 4. miastach w Polsce. Spotkania adresowane są do właścicieli małych sklepów osiedlowych.

Według tegorocznego raportu Soliditet Polska, sektor małych, samodzielnych sklepów spożywczych zmniejszył się w pierwszej połowie 2012 r. o 2,8 tys. podmiotów. Spowolnienie gospodarcze, brak konceptu handlowego, brak dobrze dobranego asortymentu oraz rosnąca konkurencja ze strony głównie dyskontów, to najczęstsze problemy małych placówek handlowych. - Ich właściciele często nie posiadają odpowiednich narzędzi potrzebnych do analizy wyników, brakuje im również spójnej koncepcji działania. Sklepy osiedlowe i hipermarkety to zupełnie dwa różne formaty sklepów. Każdy z nich ma do spełnienia własną funkcję i dla wszystkich jest miejsce na rynku - podkreśla Francois Vincent, dyrektor ds. rozwoju franczyzy w Carrefour Polska.

Ponadto, logika hurtu, w której cena zakupu towarów jest najważniejsza, przestaje przynosić zyski. Szczególnie widać to w przypadku sklepów osiedlowych, gdzie cena nie jest dziś dla klienta najistotniejszym kryterium wyboru. Obecnie, na dynamicznie zmieniającym się rynku konkurencji i konsumenta, ważne są min.: koncept handlowy, odpowiednio dobrany asortyment, ułożenie towarów oraz stała analiza wyników sklepu, którą zapewniają sprawdzone narzędzia informatyczne. Małym przedsiębiorcom trudno jednak samodzielnie dostosowywać się do ciągle zmieniającego się otoczenia.

Jednym z rozwiązań dla małych sklepów jest współpraca z dużą firmą i czerpanie z jej doświadczenia i know-how. Franczyza jest sprawdzonym sposobem działania, który przy odpowiednich warunkach współpracy, daje wymagane wsparcie, zostawiając przedsiębiorcy dużą swobodę operowania. - Od kilku lat wyraźnie widać postępującą integrację w handlu detalicznym. Małym graczom coraz trudniej wynegocjować korzystne ceny i zwiększyć obroty. W handlu pojawiła się jednak nowa możliwość rozwoju, czyli franczyza. Przedsiębiorstwo posiadające cenne doświadczenia po prostu przekazuje je mniejszym firmom - mówi Robert Gwiazdowski, znany ekonomista i ekspert w dziedzinie zagadnień sektora MSP.

Carrefour, dysponując wiedzą i ponad 30-letnim doświadczeniem w rozwijaniu sklepów franczyzowych w różnych krajach oraz obserwując potrzeby przedsiębiorców w Polsce, zdecydował się na zorganizowanie cyklu paneli dyskusyjnych w 4. najważniejszych miastach (Warszawa, Lublin, Wrocław, Katowice, Łódź, Kraków, Rzeszów, Poznań i Gdańsk). Tematyka spotkań jest niezwykle ważna, dlatego ogólnopolski patronat nad wydarzeniem objęła Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

- Osiągnięcie sukcesu w biznesie jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego, stabilnego i doświadczonego partnera. Dla polskich firm może nim być Carrefour Polska, ponieważ oferuje kompleksowy, dopasowany do potrzeb klienta koncept franczyzowy oraz wskazuje polskim przedsiębiorcom lepsze sposoby zarządzania własnym biznesem - mówi Francois Vincent, dyrektor ds. franczyzy Carrefour Polska.

Obecnie, w Polsce działa już ponad 260 sklepów franczyzowych z logo Carrefour Express. Co miesiąc otwieranych jest kilkanaście nowych placówek. W roku 2012 planowane jest otwarcie w sumie ponad 200 sklepów osiedlowych. W kolejnych latach Carrefour zamierza utrzymać tempo rozwoju i otwierać z partnerami franczyzowymi ponad 200 sklepów rocznie.

Zobacz również