Kampania Edukacyjna

„Czytaj etykiety - chroń siebie i swój świat"

Carrefour Polska uczestniczy w kampanii edukacyjnej zorganizowanej wspólnie przez Polską Organizację Handlu i Dystrybucji oraz Federację Konsumentów „Czytaj etykiety - chroń siebie i swój świat". Dwutygodniowa akcja, rozpoczęta piątego listopada, ma na celu zachęcenie konsumentów do czytania etykiet umieszczanych na artykułach i dokonywania świadomych zakupów.

Negatywny wpływ działalności ludzkiej na środowisko naturalne postępuje wraz z rozwojem cywilizacyjnym. Niestety, często nie jesteśmy świadomi, jak duże znaczenie dla otoczenia mają dokonywane przez nas wybory i konsumowane produkty. Dzięki zmianie nawyk& oacute;w zakupowych możemy  przeciwdziałać degradacji środowiska i  zadbać o lepszą kondycję Ziemi, z myślą o przyszłych pokoleniach. Ważnym elementem tego procesu jest oddziaływanie na producentów, aby ich aktywność była proekologiczna oraz zgodna z założeniami zrównoważonej produkcji- charakteryzującej się wysokimi standardami środowiskowymi i społecznymi. 

Produkt zrównoważony to taki, o którym możemy powiedzieć, że:

  • jest bezpieczny dla zdrowia i życia użytkowników
  • spełnia międzynarodowe standardy środowiskowe i etyczne,
  • jego wyprodukowanie miało pozytywny wpływ na lokalną społeczność (np. poprzez zatrudnienie przez producenta osób zagrożonych wykluczeniem społecznym),
  • jest opatrzony informacją o aspektach środowiskowych i społecznych związanych z jego wytworzeniem, a także informacjami, jak należy go użytkować i utylizować w zrównoważony sposób.

W związku z niskim poziomem świadomości konsumentów w zakresie zrównoważonej konsumpcji Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz Federacja Konsumentów zdecydowały się na wprowadzenie kampanii edukacyjnej pod hasłem „Czytaj etykiety - chroń siebie i swój świat!" , skierowanej do klientów sieci handlowych. Od 5 do 14 listopada br. w wybranych sklepach sieci Carrefour umieszczone będą plakaty oraz spoty informacyjne, zachęcające do czytania etykiet. W ten sposób klienci mogą dowiedzieć się o ważnych danych dotyczących jakości produktu, np. czy pochodzi z uprawy ekologicznej lub czy w produkcji użyto opakowania biodegradowalnego.  

O czym informują znaki na opakowaniach - krótki przewodnik praktyczny

znak_ekologiczny.jpg

Znak Ekologiczny EKO przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji dla produktów i usług, które spełniają ustalone kryteria dotyczące ochrony zdrowia, środowiska i ekonomicznego wykorzystania zasobów naturalnych w trakcie całego życia produktu. 

alt

Certyfikat Bezpieczeństwa „B", przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji,  potwierdza, że produkt jest bezpieczny dla zdrowia, życia i  środowiska, jeśli jest użytkowany zgodnie z instrukcją producenta.

alt

Certyfikat Jakości „Q", również przyznawany przez PCBC, że produkt wyróżnia się ponadstandardową jakością, walorami użytkowymi i zdrowotnymi.

 

alt

Certyfikat zgodności z Polską Normą potwierdza, że produkt spełnia wymagania polskiej normy właściwej dla danego produktu. Certyfikat przyznawany przez PCBC.

alt

Znak ekologiczny Unii Europejskiej tzw. „stokrotka" przyznawany produktom, które wyróżniają się wysoką jakością i  są mniej szkodliwe dla środowiska w całym cyklu życia wyrobu. 

energystar.jpg

Znak ekologiczny przyznawany produktom i urządzeniom wyróżniającym się energooszczędnością.


bezpieczny_dla_ozonu.jpg

Informacja, że produkt nie zawiera związków CFC (chloro-fluoro-carbon). Znak nie jest nadawany przez organizację certyfikującą. Umieszcza go sam producent jako deklarację, że jego produkt jest przyjazny środowisku.

blekitny_aniol.jpg

Błękitny Anioł - najstarszy znak ekologiczny na świecie przyznawany w Niemczech według kryteriów stworzonych przez ministerstwo środowiska.

 

zielony_
punkt.jpg

Zielony Punkt (der Gruener Punkt) - znak informuje, że producent wykupił licencję na jego używanie i uczestniczy w systemie recyclingu i odzysku odpadów na terenie swojego kraju.

opakowanie_biodegradowalne.jpg

 Znak informujący, że opakowanie jest biodegradowalne.

nadaje_sie_do_recyklingu.jpg

 Znaki informujące, że opakowanie nadaje się do recyclingu.

 

ponowne_wykorzystanie.jpg

Znak informujący, że opakowanie może być wykorzystane  powtórnie.

dbaj_o_czystosc.jpg

Znak przypomina, że opakowanie po zużytym produkcie należy wyrzucić do kosza.

 

fairtrade.jpg

 

Znak ten informuje, że przy produkcji były przestrzegane normy etyczne, środowiskowe, przepisy prawa pracy, a pracownicy otrzymali  sprawiedliwe  wynagrodzenie.  Znak przyznawany przez międzynarodową organizację FLO-Cert. 

nie_testowany_na_zwierzetach.jpg

 

Deklaracja producenta, że produkt na etapie badań nie był testowany na zwierzętach. 

BDIH - niemiecki znak ekologiczny umieszczany na kosmetykach, informujący, że do produkcji użyto wyłącznie składników naturalnych, produkt nie był testowany na zwierzętach a jego opakowanie jest biodegradowalne.

 

Znak nadawany przez PCBC  dla kosmetyków naturalnych.

 

ekoland.jpg

 

Ekoland - znak nadawany ekologicznym produktom spożywczym przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi.

rolnictwo_ekologiczne.jpg

 

Znak rolnictwa ekologicznego w Unii Europejskiej. Gwarantuje, ze 45% składników produktu pochodzi z upraw ekologicznych.

 

Nowe logo rolnictwa ekologicznego

 

Unijne logo rolnictwa ekologicznego.

 

alt

 

Znak rolnictwa ekologicznego nadawany przez PCBC.

 

 

Certyfikat dla żywności ekologicznej w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii.

 

Certyfikat CE

Oznakowanie CE jest deklaracją producenta, że wyrób spełnia wymagania  unijnych dyrektyw tzw. nowego podejścia, które są związane z bezpieczeństwem użytkowania, ochroną zdrowia i środowiska.  

 

Zobacz również