O przyszłości małych sklepów spożywczych dyskutowali podczas panelu "Jak poprawić wyniki sklepów osiedlowych" zorganizowanego w środę 7 listopada br. w Krakowie, eksperci z Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, Centrum im. Adama Smitha, przedstawiciele Carrefour oraz właściciele małych i średnich sklepów spożywczych.

Panel dyskusyjny, który odbył się pod patronatem PARP-u oraz Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, cieszył się dużym zainteresowaniem właścicieli małych i średnich sklepów spożywczych. Padło wiele pytań, na które prelegenci starali się wyczerpująco odpowiadać. Gościem specjalnym wydarzenia był Robert Gwiazdowski ekspert ds. Rynku i Gospodarki Centrum im. Adama Smitha.

W Polsce jest najwięcej małych sklepów spożywczych w Europie - blisko 140 tys., we Włoszech, które są na drugim miejscu pod względem ilości sklepów spożywczych - jest ich tylko 70 tys..

Francois Vincent, Dyrektor ds. Franczyzy Carrefour Polska scharakteryzował obecny rynek sklepów spożywczych, podkreślając, że nadal w wielu przypadkach biznesowych stosowana jest logika hurtu, która dla tego segmentu sklepów niestety nie sprawdza się i jest jedną z przyczyn słabej ich rentowności.

W małych sklepach tkwi ogromny potencjał - stwierdził podczas panelu Francois Vincent. - Jednak mają one problemy, sklepy w Polsce upadają, dlaczego tak się dzieje? To nie jest wina hipermarketów, jak wiele osób sądzi. Na rynku jest miejsce dla każdego formatu, każdy z nich ma swoją funkcję do spełnienia. Mały sklep osiedlowy ma wiele atutów: lojalność klienta, bliskość domu czy dogodne godziny otwarcia, potrzebna jest jednak przemyślana strategia, koncept sklepu, aby odnieść sukces. My dajemy naszym partnerom wszystkie narzędzia do analizy wyników, aby rozwijali się i odnosili sukces razem z nami - podkreślał Francois Vincent.

Carrefour jako jedyna sieć w Polsce prowadzi własne sklepy, a na rynku franczyzy działa już 30 lat, dlatego oferuje swoim partnerom franczyzowym sprawdzony koncept i rozwiązania poparte wieloletnim doświadczeniem. Prawdziwa, gwarantująca sukces franczyza musi opierać się na 4 filarach: rozpoznawalnej marce, która jest gwarantem jakości, know-how, czyli czerpania z doświadczenia i wiedzy partnera, dobrze dobranego asortymenty, który wraz ze sprawną logistyką jest dostosowany do potrzeb klienta oraz transferze wiedzy i wsparciu na każdym etapie współpracy.

Temat jak poprawić wyniki sklepów rozwijał, Marek Lipka, Dyrektor ds. Operacyjnych Franczyzy Carrefour. - Najważniejszy element prowadzenia biznesu to Klient i szybka reakcja na jego potrzeby - mówił. - Dla franczyzobiorcy, naszego partnera liczy się rentowność prowadzonego biznesu, ale na nią składa się wiele czynników, błędem jest myślenie, że wystarczy tylko tanio kupić towary - podkreślał.

Marek Lipka zwrócił uwagę na kilka istotnych parametrów wpływających na rentowność sklepu spożywczego, jak np.: dobry plan sklepu, który zapewnia logiczne robienie zakupów, implantacja czyli właściwe ułożenie towaru na półkach, czy jasność ekspozycji. Zwrócił przy tym uwagę, że warto mieć informację, które produkty w sklepie mają najlepszą sprzedaż, bowiem nie zawsze są to te same produkty, które oferują handlowcy hurtowi.

- Podejmując złe decyzje właściciel sklepu traci pieniądze, bowiem w magazynach zalega towar, który się nie sprzedaje i zajmuje miejsce temu, który mógłby pracować na obrót sklepu - podkreślał Lipka.

Z kolei Robert Gwiazdowski, ekspert z Centrum im. Adama Smitha, zwrócił uwagę, na korzyści płynące z integracji małych i średnich przedsiębiorców ze współpracy z firmą sieciową.

Doba ma jedną niezmienna cechę, ma 24 godziny i jest nierozciągliwa - zaznaczył. - Dlatego dla małego czy średniego przedsiębiorcy korzystna jest współpraca z siecią, bo daje nam możliwość oszczędzania czasu, skorzystania z rozwiązań wcześniej przez nią wypracowanych i sprawdzonych. Wykorzystanie tych możliwości, które daje sieć w niszowej działalności handlowej jest bardzo ważna - akcentował w swoim wystąpieniu Robert Gwiazdowski.

Według danych Centrum im. Adama Smitha, małe i średnie przedsiębiorstwa wytwarzają prawie 70 proc. PKB, zatrudniają 75 proc. pracujących Polaków., a 70 proc. z nich finansuje swój rozwój ze środków własnych. 70 proc. z małych i średnich przedsiębiorców to firmy handlowe.

Podczas panelu ofertę pomocy dla regionalnej przedsiębiorczości zaprezentował także Przemysław Kot z Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, która jest jedną z największych regionalnych agencji rozwoju w kraju.

- Zadaniem Agencji jest wspomaganie regionalnej przedsiębiorczości, nasze działania polegają m.in. na wskazywaniu miejsc, w których można starać się o dotacje na prowadzenie działalności, pomagamy przygotować dokumentację, biznesplany. Oferujemy pełen zakres usług doradczych, także marketingowych oraz udzielamy poręczeń nawet do 80 proc. kwoty kredytu - mówił Kot podczas środowego panelu.

Zachęcał zarazem przedsiębiorców prowadzących działalność handlową do korzystania z usług MARR. - Bardzo mało jest osób prowadzących działalność handlową, którzy korzystają z naszych usług, a w tym segmencie rynek małopolski bardzo prężnie się rozwija - powiedział Przemysław Kot. - Z danych GUS wynika, że w ostatnich latach powstaje coraz więcej sklepów spożywczych w regionie, liczba hipermarket& oacute;w wzrosła z 30 w 2004 roku do 36 w 2010, a supermarketów z 267 do 244. Liczba sklepów ogólnobranżowych powiększyła się w tym czasie o 138 sklepów.

Carrefour proponuje potencjalnym franczyzobiorcom dwa formaty sklepów: Carrefour Express z charakterystycznym zielonym logo o pow. od 100 do 500 mkw. oraz Carrefour Express Convenience z pomarańczowym logo, są to sklepy dla lokalizacji typowo miejskich o powierzchni do 100 mkw.

 

Zobacz również