Grudniowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -8,0 punktów i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 0,4 punktu. Poprawił się ogólny klimat koniunktury w handlu i wskaźnik ufności konsumenckiej, jednak skłonność do zakupów spadła.

W ocenie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, w najbliższych miesiącach stan polskiej gospodarki będzie się poprawiał. Trend ten odzwierciedlony jest w zmianach wartości Barometru Carrefour, który wprawdzie powoli, ale systematycznie rośnie. Niemniej, wartość wskaźnika nadal pozostaje poniżej zera, co oznacza, że pomimo odnotowanej poprawy, w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Poprawa jest jednak o tyle ważna, że wartość przywoływanego wskaźnika jest najwyższa od początku 2011 roku.

Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpływały: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek skłonności konsumentów do zakupów, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

W najbliższych miesiącach stan polskiej gospodarki w dalszym ciągu będzie się poprawiał, a trend zmian wartości Barometru Carrefour będzie to potwierdzał. Z prognoz IBnGR wynika, że tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB będzie najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nastąpi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,5 proc.

Pomimo to, w dalszym ciągu daleko będzie do wyników osiąganych na przykład w latach 2006-2008, kiedy to gospodarka rozwijała się w tempie powyżej pięciu, a nawet sześciu procent. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy się spodziewać – mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Według szacunków IBnGR, tempo wzrostu spożycia indywidualnego, wyniesie w całym 2014 roku 2,2 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. W 2014 roku powoli odwracać się zaczną również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost pozwalają z większym optymizmem patrzeć na perspektywy wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.

W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość poniżej jednego procenta. Liczymy, że prognozy Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową mówiące o wzroście PKB w 2014 roku, przełożą się także na wzrost konsumpcji - mówi Jean Anthoine, Prezes Carrefour Polska.

Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystną.

 Tabela Zmiany składników cząstkowych BKK i ich wpływ na jego wartość

Nazwa zmiennej

Przyjęty przedział zmienności

Poprzednia wartość

Aktualna wartość

Wpływ
na zmianę BKK

Skłonność do zakupów

[0, 200]

91,8

90,1

-0,34

BWUK

[-100, +100]

-24,3

-22,7

+0,32

Koniunktura w handlu

[-100, +100]

-4,3

-3,3

+0,20

Nominalna dynamika kredytów i pożyczek

[80, 160]

104,2

103,5

-0,13

Realna dynamika sprzedaży detalicznej

[80, 140]

104,1

103,7

-0,11

Dynamika liczby pracujących

[90, 110]

100,0

100,2

+0,20

Dynamika cen konsumpcyjnych

[100, 105]

101,0

100,8

+0,64

Nominalna dynamika wynagrodzeń

[95, 115]

103,6

103,1

-0,36

Łączna zmiana wartości BKK

 

+0,42

   

Grupa Carrefour

Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i 2 największym detalistą na świecie.

O Carrefour Polska

Carrefour Polska należy w 100% do Grupy Carrefour. W 1997 roku w Łodzi otwarto pierwszą placówkę Carrefour w kraju. Od tego czasu Carrefour Polska dynamicznie rozwija się we wszystkich formatach. Dziś pod szyldem Carrefour działa w Polsce ponad 600 placówek: hiper- i supermarkety, sklepy franczyzowe Carrefour Express w dwóch formatach: mini-market i convenience. W portfelu Carrefour znajduje się także 20 centrów handlowych skupionych w dużych i średnich miastach, jest także jednym z liderów na rynku przymarketowych stacji paliw. Carrefour Polska aktywnie działa na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, prowadzi szereg projektów na rzecz dzieci i społeczności lokalnych.

Załączniki komunikatu

Wartości Barometru Koniunktury Konsumenckiej w latach 2005-2013.JPG
[ 51,3 kB ]

.doc

13_12_16_Grudniowy Barometr Carrefour - informacja prasowa.doc
[ 809,5 kB ]

.pdf

13_12_16_Grudniowy Barometr Carrefour - informacja prasowa.pdf
[ 135,2 kB ]

Zobacz również